Een leuk weekje - Reisverslag uit Accra, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu Een leuk weekje - Reisverslag uit Accra, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu

Een leuk weekje

Door: Margrieta

Blijf op de hoogte en volg Harold en Margrieta

19 December 2008 | Ghana, Accra

Hoi allemaal,
hier weer een berichtje van ons. Er is veel gebeurd in een paar dagen tijd.
Het is gelukt met de tro-tro. De wielen uit de fiets, 2 fietsen op zijn kop achterin, wielen onder de bank, aanhanger op een zitplaats en wij ernaast. Wat een belevenis, alleen al hoeveel mensen er in passen en wat ze vervoeren. Hobbelde bobbel richting Ho-Hoe en uitstappen bij de afslag naar Tafi Atome, een apen reservaat. Fietsen weer in elkaar en 5 km gefietst naar de mona aapjes. Daar zijn we met een gids het dorpje rond geweest en hebben veel bananen gevoerd aan de aapjes. Ze eten zo uit je hand!
Toen weer op de fiets terug naar de hoofdweg en iets naar het zuiden afzakken tot een afslagje naar Paradise Mountain Lodge. Een hele pittige klim op het heetst van de dag was iets te veel van het goede voor mij, maar we zijn boven gekomen op een prachtig plekje.
De volgende dag hebben we een wandeling met de gids gemaakt naar een waterval. Dat was echt handen en voeten klauter werk. Erg leuk. We konden onder de waterval zwemmen en even afkoelen.
Zondags zijn we door de bergen over kleine weggetjes naar Togo gefietst. Dat was een hele beleving.
Om 6 uur vertrokken, het was toen al 23°. Om 7 uur wat drinken op een terrasje, waar iedereen al stom dronken was, dus maar snel verder. Eerst de Ghanese grens, dat was makkelijk. Toen een paar km niemandsland, waar ze touwtjes over de weg spannen bij politieposten. Je moet het maar weten en zien. Wij niet dus, dus we mochten ons keurig melden. Stoelen werden klaar gezet en wij in ons beste frans uit leggen wat we daar deden, waar we vandaan kwamen, waar we heen gaan, welk land kom je vandaan, wat doe je voor werk, enz. Toen de nieuwschierigheid gelest was mochten we zomaar verder.
Na een paar km was de Togolese douane, de meneer schreef veel op en wees ons erop dat het bijna kerst was, cadeau! Nee dus, echt niet! Hij liet ons vrij makkelijk gaan en we konden de grens over. Na een paar km komt een motor ons achterop, we moesten terug. Wij dachten al het ergste, hij wil geld, maar nee, hij was ons paspoortnummer vergeten op te schrijven. We mochten weer door.
We zijn doorgefietst naar Kpalime een stadje en hebben daar gepind, geen idee hoveel 200.000 CFA waard is en of we daar mee rond komen, en een bord spagetti bolognese gegeten. We moesten wel even wennen, hier rijden ze met moto's, 125 cc brommer taxi's. Heuvel af doen ze de motor uit om brandstof te sparen. Er zit een bestuurder voorop met bagage op de tank tussen zijn armen. Achter hem zitten 2 passagiers, soms nog met een kind en achterop nog bagage. Als ze ons voorbij komen, toet toet, bienvennue a Togo, allemaal achterom kijkend en volop zwaaiend.
Na het eten moesten we 12 km de berg op klimmen naar Klouto, een dorpje waar Monsieur Prosper de Auberge Papillon heeft. Er is een kamer voor ons, een emmer om je te wassen en om de wc mee door te spoelen. Meer heb je niet nodig. 's Middags is er een ceremonie. Monsieur Prosper is de chief van het dorp en is dat vandaag precies 18 jaar. Daarom is er feest, met drums en zang en drank. We mochten meedoen, dat was erg leuk.
We ontmoeten ook nog een jongen Agbo Agossi van Afrique-art. Hij maakt hele mooie batiken.
Maandags gaan we met een gids op pad en zien heel veel vlinders. Hij vertelt alles over natuurlijke medicijnen en verf uit de natuur en we picknicken bij een waterval. 's Middags leert Agbo mij een batik te maken, morgen ga ik hem afmaken. We kopen 4 doekjes bij hem, afrikaanse taferelen in moderne kunst op batik. Erg mooi!
Dinsdags gaan we met Prosper op pad en verzamelen spullen uit de natuur om later mee te gaan schilderen. 's middags bezoeken we nog een waterval.
Woensdags zijn we naar Mont Agu geweest, de hoogste berg van Togo. Daarna nog naar Julie een frans meisje dat in het weekend daar was, zij werkt bij Spiruline, waar ze van algen spiruline maken om kinderen met slechte voeding bij te spijkeren. Erg interessant.
's Avonds worden we uitgenodigd voor een drumfeest dat wordt gehouden voor een buslading Duitse toeristen. Er wordt gedrumd, gezongen en gedansd, er is ook een vuurspuwer.
Donderdags vertrekken we weer vroeg om over piep kleine stijle gravel paadjes door de bergen weer richting Ghana te rijden. Onderweg smeren we een broodje en een hele school loopt uit om te kijken hoe wij dat doen. Volgens de kaart gaat de route niet verder, maar volgens de locals wel. We gokken het erop en komen op een prachtig mountainbikepad uit, dat precies uitkomt waar we willen. Na 50 km en 1000 hoogtemeters komen we in Wli aan bij de Waterfall Lodge, een klein paradijsje met uitzicht op de bovenste waterval. De grensovergang ging byzonder makkelijk, ze vroegen niet eens om geld!
Vanmiddag gaan we naar de waterval waar we ook weer kunnen zwemmen. We moesten nu eerst ff naar de post, want we hadden wat naar huis gestuurd, maar er waren wat problemen, dus heeft de man van de Mountain Paradise Lodge hierheen gebeld dat 2 hollanders op de fiets zich even moeten melden. Maar ja, afrikaans postkantoor, ze willen pas zeggen wat het kost als ze de doos zien. 5 kg pakket naar NL kennen ze niet. Nou, dan maar niet.
Komende dagen willen we naar het noorden gaan fietsen over kleine weggetjes, het zal dus ff stil worden.
Groeten uit warm en zonnig Ghana, H en M

• 19 December 2008 - 13:19

Mama Margriet:

Dat lijkt me zeker een leuk weekje. Veel hebben jullie meegemaakt en gezien en er komt nog meer. GENIETEN!!! En nog 6 weken te gaan, het kan niet op want er komt dus nog meer moois.
    Wij gaan naar Renesse en genieten daar op onze manier.
    Prachtige fotoos, alleen is Harold wel erg wit, hij moet dus vaker in de afrikaanse zon.
    Jullie goede kerstdagen en jaarwisseling, ben benieuwd hoe ze het daar vieren. Horen we nog wel.

Liefs van Mama Margriet

• 19 December 2008 - 13:28

Joke:

Margrieta en Harold, wat fijn weer wat van jullie te horen. Fijn dat het goed gaat en dat jullie het nog steeds naar je zin hebt. Wat spannend inderdaad als ze je met de motor bij de grens weer op komen halen. Gelukkig viel het mee en heb je nu weer een mooi verhaal.
    Wat een paradijselijke foto's en plekken waar jullie komen.
    Ik ben blij dat jullie genieten en dat jullie nog gezond en fietsende zijn.
    Ik heb nu vakantie van mijn werk, ga zo naar de kerstmarkt in Deventer spullen van Guatemala verkopen.
    Hoe die mevrouw haar kind op de rug heeft dat is iets wat je ook veel in Guatemala ziet. Daar zijn we ook geen kinderwagens tegen gekomen, alleen maar kinderen op de rug in een doek. En moeten ze eten dan worden ze naar voren gedraaid en krijgen ze de borst.

Een goede tocht de bergen in. We wachten weer met spanning op jullie volgende berichtje.

• 19 December 2008 - 14:56

Wil Van Den Hoek:

Fijn om weer wat te horen en te zien. Wat een fantastische mooie kleuren en patronen in hun kleding.
    We hebbeb de stek intussen geopend, het was zo druk, dat je bijna niks kon zien.
    Fijne kertsdagen en alvast een goed , mooi, gezond en spannend 2009.
    Wil

• 19 December 2008 - 16:00

Karin:

Nou Harold, wat een bekijks! Eindelijk waardering voor je goddelijke lijf...

Hoe is het nou afgelopen met jullie postpakketje?
    Grappig hoe zoiets gaat, dat ze vragen om je te melden.
    Nou, geniet van de mooie natuur en de mooie mensen en kleuren.
    Groetjes van ons allemaal.

• 19 December 2008 - 16:45

Ouders Tijssen:

Fijn dat jullie ook de humor inzien van de levenswijze v.d.deze mensen. De warmte die jullie hebben kunnen wij wel een beetje gebruiken.Wij zijn benieuwd om later te horen,hoe jullie de kerst en nieuwjaar gaan vieren. Pa en Ma.

• 19 December 2008 - 21:08

Janine:

Tof leuk!
    Ik hoop dat het slechts een kleine selectie is van het aantal foto's wat jullie maken.
    Wat een ervaringen ook.
    Xx

• 19 December 2008 - 21:30

Fred:

Wat een belevenissen weer zeg, erg leuk om mee te lezen! Ik zie het al helemaal voor me hoe die fietsen ter plekke uitelkaar geschroefd zijn en in die tro-tro gepropt.
    Kon die aanhanger er niet achteraan (met Harold er in).

Ik verbaas me ook een beetje over je gedrag Margrieta.
    Zo hebben je ouders je dat toch niet geleerd....
    "bla, bla, bla.....'s Middags leert Agbo mij een batik te maken, morgen ga ik hem afmaken." :-)))))

Veel plezier de komende dagen en ik zie al weer uit naar jullie volgende verslag.

Groeten,

Fred

• 22 December 2008 - 12:17

Netty Reurich:

Leuke reis maken jullie.
    Nog heel veel plezier en "Joyeux Noël et bonne année"

• 22 December 2008 - 21:29

Rodney & Susan:

Hé avonturiers,

Zo te lezen gaat het met jullie uitstekend. Al helemaal ingeburgerd wat betreft steekpenningen, bureaucratie etc. Ha ha! Mooie foto's, het is toch veel groener dan gedacht. Eerbeek is grijs, veel te koud en af en toe nat. Ook nog een groot voordeel om deze tijd op vakantie te gaan, we hebben ook al weer zin ;-)
    Ga vooral door met jullie belevenissen op te schrijven, ze worden met veel plezier gelezen!

Groetjes

• 23 December 2008 - 22:24

Richard:

hoi
    Prettige feestdagen en een voorspoedig 2009 met veel fietsplezier en doe voorzichtig aan

• 24 December 2008 - 08:17

Sanne Geldermans:

Hoi A&M,

Zo te zien vermaken jullie je opperbest!

Zelf ben ik in Wechiau (Upper West Region) geweest. Daar is een nationaal park. Beheert door een Canadese dame. Ook is er een nederlandse op het moment. Ook leuk om heen te gaan!

Prettige kerstdagen! :)

• 25 December 2008 - 09:39

Ouders Tijssen:

Vandaag,1ste kerstdag wensen wij jullie ook goede dagen toe.Morgen gaat het hier vriezen tot zeker oudjaar.Wij leven met jullie mee.
    Veel liefs,
    Pa en Ma.

• 25 December 2008 - 09:45

Ouders Tijssen:

vandaa 1 ste kerstdag,wensen wij ook jullie goede dagen toe.Morgen gaat het hier vriezen tot zeker oudjaar.Geniet v.d.vacantie.Veel liefs,
    Pa en Ma.

• 25 December 2008 - 10:16

JohanJ En De Meiden:

We wensen jullie fijne dagen toe.
    Mooie foto'S
    Groetjes Johan Jan en zijn harem.

• 26 December 2008 - 11:46

Janine:

Hoi allemaal,
    Geen nieuws dus nog na een weekje..
    Wij zitten inmiddels in udaipur. Ook voor mij de eerste keer in een internetcafe en dat pas op de 6e dag. Al vanalles meegemaakt maar vooral ook veel lange busritjes. De mensen hier gaan heel anders met bepaalde dingen in het leven om. Om sommige dingen daarvan zo direct/van dichtbij mee te maken is wel indrukwekkend. Maar hierover thuis natuurlijk meer. Verder nog verkouden geworden en verhoging gehad. Ik hoop dat dat jullie bespaard blijft. Ik ben ook benieuwd naar jullie thuiskomst. Maar nu dus even nog niet.
    groetjes van hier. Ook lekker warm! Janine

• 26 December 2008 - 22:30

Hagen Uit Zuuk:

Hey Harold en Margrieta,
    Jullie zien heel wat en maken leuke en spannende dingen mee. Heerlijk afkoelen in een prachtige omgeving en afzien op de smalle paatjes. Al wel kleine aapjes gezien en gevoerd. Tim maar vragen naar die olifanten. Geniet er mooi van en alvast een goede jaarwisseling. Wij zijn benieuwd waar jullie en op welke manier jullie dit gaan vieren. Wij in het mooie Vaasen bij Hans en Anita.groetjes de bende uut Zuuk

• 01 Januari 2009 - 11:40

Hagen Uut Zuuk:

harold en margrieta een gelukkig en vooral gezond 2009 toegewenst.
    we zijn nog steeds benieuwd hoe jullie dit gevierd hebben.
    misschien wel samen met de olifanten volgens tim
    we hopen snel weer iets van jullie te horen

groetjes uut zuuk

• 01 Januari 2009 - 13:36

Pollies:

Vanuut een 'het vriest dat het kraakt' Eerbeek de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! maak er nog wat moois van, we volgen jullie op de voet. groetjes de pollies.

• 01 Januari 2009 - 18:29

Ouders Tijssen:

Vanuit vriezend Vaassen de allerbeste wensen voor jullie beiden in 2009 toegewenst.Zijn benieuwd naar jullie reisverslag.Leven met jullie mee.Veel liefs,
    Pa en Ma Tijssen.