Ja, zomaar van alles - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu Ja, zomaar van alles - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu

Ja, zomaar van alles

Door: Margrieta

Blijf op de hoogte en volg Harold en Margrieta

03 Januari 2009 | Ghana, Kumasi

We zitten allebei te internetten, Harold typed de verhalen en ik probeer de foto's te plaatsen. Dat gaat met soms wel 2kB per seconde. We spenderen vandaag dus de ochtend aan jullie vermaak. Alsjeblieft......

Hoe ziet een standaard dag er bij ons uit?
Om 5.15 gaat de wekker, meestal zijn we dan al wel wakker. In het noorden begint de moskee nl al om 4 uur. Om 6 uur is het ligt en stappen we op de fiets na een zelf gemaakt ontbijtje. Want ondanks dat ht leven hier om 5 uur begint kun je nergens voor 7 uur ontbijten. Om 6 uur is het meestal zo'n 18 graden en dus heerlijk fietsweer tot een uur of 9. Dan is het zo'n 25 graden en gaat het tempo naar beneden. Om 10 uur is het boven de 30 graden, om 12 uur ruim boven de 35 graden. We proberen dus om voor 12 uur van de fiets te zijn, ergens "goed" te eten, spagetti bolnese of chicken fried rice is het meestal. Dat doen we of onderweg of al in een hotelletje. Dan gaan we douchen, want al na een kwartier fietsen ben je drijfnat met een luchtvochtigheid van +80%. Als je een zandweg hebt gefietst dan ben je na afloop heeeeeeeeeeel erg bruin........
's middags doen we een dutje en aan om een uur of 4 gaan we het dorp op als het ietsje koeler is. Om iets na 6 is het weer donker en meestal gaan we maar slapen.
Dat is hier wel jammer, er is verder echt helemaal niets te doen.
Zo dat was een standaard dag.

Dan even de verkeersregels. Men fietst op een belabberde zandweg. Wie heeft voorrang?
Hoe groter je bent en hoe harder je toeter........
De fietser zoekt maar uit waar ie heen gaat, het gemotoriseerde verkeer neemt het beste stukje en kent 1 snelheid: volgas. Heel af en toe is er iemand die wel beleefd is en die netjes ruimte laat.

Dan even voor hen die geloven in goededoelen, we willen jullie niet desillusioneren, maar........
In het noorden zitten erg veel vrijwilligers. In het noorden zegt niemand ons welcome, alleen give me money. Zit er verband in? Wij denken van wel. Watervalletje bezoeken, na afloop: nu ga je naar huis en zamelt geld voor ons in.

In het zuiden is het toch echt anders.

Vraagje:
Hoeveel mensen passne in een trotro. Een trotro is een busje ala hyundai H100, VW transporter?
Antwoord:
Fietsen achterin, bagagekar op 1 zitplaats, 2 Hollanders ernaast.
Daarvoor 1 bank met 3 mensen, 1 klapstoel voor 1
Daarvoor 1 bank met 2 manden vis (ruikt zo lkker onderweg) 2 mensen op de bank, 1 op de klapstoel
Voorin de bestuurder en 3 jongens
Dan moeten de 2 jongens die mensen charteren, bagage inladen e.d. ook nog mee, zij hangen over de rest heen hobbel de bobbel de hele weg mee.

• 03 Januari 2009 - 09:57

Carel:

Lang niets meer gehoord, maar alles OK?

HAPPY NEW YEAR

• 03 Januari 2009 - 10:29

Henk:

Hoi Harold en Margrieta,

Leuk om weer eens wat te horen. Jammer dat er 's avonds niets te doen is. Ik zou verwachten dat in een wat grotere stad als Kumasi de bevolking ook 's avonds nog op straat leeft.

Beste wensen voor 2009.

M.vr.gr.
    Henk

• 03 Januari 2009 - 10:55

Jan & Christine:

wij wensen jullie een avontuurlijk gezond en gelukkig 2009

• 03 Januari 2009 - 12:21

Mama Margriet:

Dag lieve dochter en schoonzoon,
    Gezond en sportief 2009.
    fijn weer iets te horen maar ik dacht dat jullie naar een olifantenpark gingen, nog iets van gezien?
    Wat zien jullie veel en zweten jullie heel wat km. weg! Ben benieuwd naar alle foto's en verdere verhalen. Geniet nog 4 weken en kom bij in zo'n resort aan de kust. Liefs van mama O

• 03 Januari 2009 - 15:29

Karin Oomkes:

Wat een verschil de mooie groene natuur en dan die vreselijk drukke stad. Geen groen te bekennen.

Leuk om jullie dagritme te lezen. Dat maakt veel duidelijk. Nog geen echt afrikaans feest tegengekomen?

Zo'n auto wordt wel optimaal benut! Gebeurt bij ons vooral als we op vakantie gaan. Maar dan zonder die lekker ruikende vis...

Om te relativeren: het ene goede doel is natuurlijk het andere niet. Maar dat Afrikanen over het algemeen denken dat wij geldbomen in de tuin hebben staan is mij al jaren bekend. Toch blijven er genoeg goede goede doelen over om de wereld een beetje mooier te maken, en die meer doen dan alleen maar geld geven. Want dat is volgens mij het grote verschil.
    Hoe dan ook, nog veel veilige kilometers gewenst op dit prachtige continent.

Groetjes, Karin

• 04 Januari 2009 - 11:06

Ouders Tijssen:

fijn dat het goed met jullie gaat.harold zal wel mooi bruin worden.wij waren benieuwd naar jullie welzijn.ook op tijd rusten.veel liefs ma en pa tijssen