soms gaan dingen anders dan gepland - Reisverslag uit Accra, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu soms gaan dingen anders dan gepland - Reisverslag uit Accra, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu

soms gaan dingen anders dan gepland

Door: Margrieta

Blijf op de hoogte en volg Harold en Margrieta

27 Januari 2009 | Ghana, Accra

Ik lig op een brancard bij de ingang van het ziekenhuis in CapeCoast. Links voor mij ga je de emergency in, achter een gordijntje. Rechts van mij is het aanmeld loket. Iets verder rechts is de gang met stoeltjes, de wachtkamer. Voor mij staat een scherm uit 4 delen, voor het linker scherm deel is geen gordijntje meer en zie je een stuk hoofd liggen op een brancard. Het hoofd ligt stil. Even later komt er een metalen bak brancard, het scherm gaat weg, de dame is niet meer en ligt daar half ontkleed. Kboem kboem, de dame ligt in de metalen bak en wordt weggereden.

Harold, Annelies en Gerda zijn al een tijdje weg, naar de library van het ziekenhuis, daar moet een dame zijn die kan typen. She's coming. Als ze eindelijk komt doet de pc het niet. Na 2,5 uur is er een brief voor de verzekering, nu nog een handtekening van de arts eronder. Er is een typefout in de naam van de arts...... terug naar de typiste, ik zie de optocht weer langslopen. Nieuw briefje, nu is de dokter bezig het leven van een baby te redden, we kunnen alles volgen wat er achter het gordijntje gebeurt, de een na de ander loopt in en uit. Na een half uurtje hebben we een handtekening en een stempel, jiha!

Ja dit is Afrika.

Hoe zijn we hier toch terechtgekomen?? Een prikje van een vlieg, een ontstokenscheenbeen, een antibioticakuurtje die niet aanslaat, een been dat er zaterdag weer steeds slechter uit gaat zien. Toch maar naar het zieknhuis. Patrick rijdt mij naar het betere ziekenhuis van CapeCoast, naar de emergency. Ik ben even Nicole de vrouw van Patrick, dat scheelt 1 uur administratie. Achter het gordijntje lever je je file in, je kan zo naar binnenlopen terwijl 1 of meerdere anderen geholpen worden.
Dan wordt je geroepen, de zuster neemt temperatuur, 36.7; bloeddruk 60-90; gewicht 71kg, wat is er aan de hand. Ik laat mijn been zien, ohhhhhh, ahhhhhhh.
De dokter komt en lacht om de Obroni's. Jullie denken veel te licht over onze insecten!
Ik mag op de brancard, op een smoezelig plasticje. Ze bekijken de wond drukken er wat dunne troep uit, dat is lang niet genoeg. Ik lig achterover, wil het allemaal niet zien. Patrick staat er met zijn neus op, wil niets missen en doet live verlag. Ze zetten een aantal prikken in de ontsteking, au. Ja ze spuiten er iets in in het verslag. Dan wordt er een papiertje open gescheurd, Patrick geniet, nu gaat er gesneden worden! Oh ja dat was echt wel verdoving, als je dit niet voelt. Zo daar komt veel zooi uit. Nu pakken ze een tang, zo 3 grote eieren. Dokter zijn dat insecten-eieren? Nee, etterballen obroni.
De dokter is klaar, de zuster tilt mijn been op, veegt het plasticje een beetje schoon en mijn been. Dan verbinden, klaar. Patrick gaat betalen, 18.60 cedis, 11 euro zeg maar. De volgende ligt alweer op het plasticje.

We schakelen de verzekering in, ik moet met mijn been omhoog terug vliegen. Ze willen een fax van de arts. Op zondag is er niemand die typen kan, en een fax is in CapeCoast ook pas maandag beschikbaar. Dus gaan we met zijn 4en maandag naar Cape, eerst even de wond laten verschonen, hij is weer verder gaan ontsteken. Een zuster maakt de wond hardhandig schoon, ik ga nog net niet van mijn stokje. Elke dag moet dat gebeuren. Annelies die alles heeft gadegeslagen zegt: elke dag, maar niet hier. Ja maar de hygiene zegt de dokter. Ja ja, hygiene, het vieze papiertje wat onder mijn been lag, of het vieze laken waar ik op lig? De bruine strepen op de muur van de ventilator die ronddraait? De dame die naast mij op een brancard ligt te creperen en toekijkt hoe ik behandelt wordt, of de 6 mensen die allemaal naar mijn wond hebben gekeken en aan hebben gezeten? Interesting zeggen ze allemaal.
Ik ben het nu echt zat, ik verga van de pijn, wil dit niet nog een keer, ik wil naar huis.
Eerst even het papiertje.......
Eindelijk zijn we onderweg naar de fax. De Unive verzekering belt al waar de fax blijft, ik leg uit hoe dat in Afrika gaat en over de behandeling. Ik zou wel graag eerder weg willen gezien alles. Ze gaan hun best doen. Ze bellen netjes dat ze de fax gehad hebben, wij gaan nog naar de apotheek voor meer peneciline. Weer een ander merk, want de vorige is op, dit is Afrika.

's Middags belt de verzekering alweer dat we waarschijnlijk woensdag met een rechtstreekse vlucht van de KLM naar huis kunnen. Dat is goed nieuws!

Vanmorgen heeft Annelies de wond hygienisch schoon gemaakt en verbonden, het ziet er ietsje beter uit. Er past zeker een knikker in, het lijkt minder dik en minder blauw. Het hardhandige schrobben van gister is toch wel goed geweest. We gaan 2x per dag verschonen en ontsmettingspul erin gooien. De antibiotica moet de rest doen.

Nu maar hopen dat we echt woensdag met de KLM weg kunnen.

  • 27 Januari 2009 - 10:29

    Lydia:

    Hoi Margrieta en Harold,
    wat een rot einde van jullie vakantie zeg.
    Sterkte ermee, hopelijk gaat het allemaal voorspoedig met de terugreis.
    Zal voor je duimen.
    Groetjes Patrick en Lydia

  • 27 Januari 2009 - 10:33

    Roos:

    Tjeemig zeg, dat is wel even serieus balen en afzien zeg!!

    Jammer dat de vakantie vervroegd is afgebroken maar ik zal duimen dat jullie morgen op het vliegtuig zitten.

  • 27 Januari 2009 - 11:06

    Hagen Uut Zuuk:

    Hoi Harold en Margrieta,

    Hé, dat het zo nu moet eindigen deze geweldige trip. Ik hoop voor jullie, dat alles snel geregeld wordt, want je been zal wel veel pijn doen.Fijn dat Patrick en Annelies er voor jullie zijn.

    Ik zal voor een voorspoedige terugreis duimen en dat alles goed voor je geregeld wordt. Vooral dat dit goed vol te houden is met die pijn.

    Een kompliment voor het schrijven Harold en Margrieta. Ook dit verslag zie ik gewoon voor me. Hoe alles er uit ziet en hoe de mensen daar weer reageren.

    Toi Toi.
    Arja


  • 27 Januari 2009 - 12:23

    Joke:

    Margrieta,

    wat balen zeg. En je houd je nog goed maar ik kan mij voorstellen dat je nu alleen nog maar in Nederland wilt zijn. Dat zo'n rot beestje je zo'n genade slag kan geven.
    Maar wat fijn dat jullie al op weg waren naar het zuiden en dat je bij mensen bent die jullie zo goed willen helpen. Super! bedank ze maar ook namens ons.

    Ik duim voor je dat je morgen in het vliegtuig zit en je hier goed verder geholpen wordt. Fijn dat de verzekering ook mee wil helpen en hun best doen voor je.

    Nog één nachtje slapen en dan hopenlijk op weg naar huis. Ik wens je ook sterkte in het ziekenhuis, wie weet vliegt er een arts mee die je wond af en toe wil verschonen onderweg. Heel veel sterkte en wel leven met je mee.

    Liefs, Folkert en Joke

  • 27 Januari 2009 - 16:23

    Ouders Tijssen:

    Wat jammer en pijnlijk dit ziekte beeld. Wij houden kontact met jullie ouders. Wij hopen jullie op Donderdag te zien.Houdt de moed er in.Wij denken aan jullie.
    Tot 29|1
    Pa en Ma.

  • 27 Januari 2009 - 18:28

    Margot:

    Heel veel succes. Het is hier nu dinsdagavond. Ik hoop voor jou/jullie dat je woensdag inderdaad met KLM mee mag. toi toi toi

  • 27 Januari 2009 - 19:16

    Irene En Erwin:

    Meidmeidmeid wat een pech zeg ! Dat is nou toch niet de bedoeling van zo'n reis. Sterkte allebei de laatste uurtjes en een goeie vlucht gewenst. Hopelijk lezen we nog een positief bericht over de afloop als jullie weer terug zijn.

  • 27 Januari 2009 - 19:44

    J-P & Ria:

    Hee H&M, wat rot zeg :-( In ieder geval een zo goed mogelijke terugreis gewenst en tot snel weer ziens!


  • 27 Januari 2009 - 20:13

    Carel En Ellen:

    Nou H&M,

    Dat ziet er naar uit, hopelijk zijn jullie snel weer terug in NL. Veel sterkte deze laatste dagen en hopelijk gaat het snel weer beter.

    Carel & Ellen

  • 27 Januari 2009 - 22:00

    Maarten:

    Oei, wat naar allemaal. En dat door zo'n rotvlieg.

    Doorrijden bij Harold in de BOB was waarschijnlijk niet mogelijk...

    Heel veel sterkte,
    Maarten

    PS: Moet ook maar nooit meer naar de film The Fly kijken.

  • 30 Januari 2009 - 17:45

    Wilma:

    Tja, die buitenlandse bacteries.... daar ben je niet zomaar vanaf [spreekt de ervarings-deskundige].
    Jammer dat het zo moet eindigen, maar jullie hebben een fantastische reis gehad! Nu weer lekker naar huis en gauw genezen :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harold en Margrieta

Op 4 december vliegen we naar Ghana met de fietsen om een stukje West Afrika te zien en ontmoeten. We hebben er zin in!

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 50648

Voorgaande reizen:

04 December 2008 - 30 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: