Mooie reis tot nu toe - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu Mooie reis tot nu toe - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu

Mooie reis tot nu toe

Door: Harold

Blijf op de hoogte en volg Harold en Margrieta

03 Januari 2009 | Ghana, Kumasi

Hoi Allen,

Eindelijk een internet cafe hier in het erg drukke Kumasi.
Gisteren hier aangekoemn uiteraard op de fiets. En wat een drukte, niet normaal!! Op de fiets slingerderden wij met de fiets tussen de taxi's en Tos-tros door, erg leuk en veilig.....
De mensen laten je vaak voor.

Even terug in de tijd. Na de Wli Watervallen die we ook hebben bezocht, zijn we later door gereden naar het noorden. Dit was niet altijd gemakkelijk...
De eerste tocht van ongeveer 80 km door de bergen waarbij we allebei een beetje ziekjes waren was pittig, maar landschappelijk erg mooi. We hebben we echt afgezien in de hitte.
Na een aankomst in Jasikan hebben we een klein hotelletje gevonden en inkopen gedaan. We hebben in een chopbar banku gegeten, bah wat vies! Niet onze smaak, maar de deegbal hielp wel goed tegen onze maagpijnen.
De dag erna zijn we door naar het noorden gereden, waarbij we een binnen doorroute wilden nemen... helaas niet dus, weg gesloten.. Dan maar door naar Nkwanta. Al fietsend hebben we die dag 120 km! en 1500 HM (heetst van de dag was het 38 graden....)afgelegd naar Nkwanta. De route was lang en saai met alleen maar heuvels. Ze willen kennelijk met het aanleggen van de weg steeds het hoogste en het laagste punt raken, bah. In Nkwanta een erg mooie lodge genomen maar met een verschrikkelijk slechte bediening! We devine the art of service is hun slogan........ We hebben een dagje rust genomen en de hele dag in de airco op een giga bed films gekeken..

De volgende dag vroeg opgestaan om met een Tro-tro naar Tamale te gaan. We hadden geen zin aan de lange saaie warme droge stoffige 200 km naar Tamale. 's Morgens om 4:00 bij het station en daar om 5:00 vertrokken in een Peugeot 505 met totaal 8 personen en bagage... Wist je dat er voorin 4 mensen kunnen zitten? 1 chauffeur, 2 jongens op de stoel en 1 jongen op de handrem. Ook 4 personen op de bank en de fietsen achterin. Rest van de bagage op het dak en karren maar.
In Bimbila overgestapt op een Mecedes Bus waarin ±65 mensen zaten met ook nog een hoop bagage op het dak. Deze rit was slopend, rijden over een heeeeelll slechte weg (wasbord of diepe gaten naar Salaga)en van daaruit door naar Tamale.
Onderweg nog een klap band, maar gelukkig hadden ze een heel goed reserve exemplaar mee, waar je het canvas van kon zien, en tegen einde nog wat gestress van overige passasiers...
Bij aankomst op het station in Tamale alles afladen en ruzie gemaakt met de jongens van de bus. (deze wilden weer eens geld hebben, zoals vaker ons is overkomen)

Tamale is overigens een erg mooie moderne stad, met zelfs fietspaden.

• 03 Januari 2009 - 14:32

Karin:

Hoi Margrieta en Harold,
    Wat een prachtige kleurige gewaden dragen de mensen. Ziet er vrolijk uit. En de natuur is veel groener dan ik had gedacht. Veel bomen ook.
    Is het in die hitte niet de bedoeling om 's middags siesta te houden? Veel hoor 120 km per dag fietsen! Petje af. En dat in die hitte. Pas goed op jezelf.

Groetjes, Karin Oomkes