ik ben het zat - Reisverslag uit Tarkwa, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu ik ben het zat - Reisverslag uit Tarkwa, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu

ik ben het zat

Door: Margrieta

Blijf op de hoogte en volg Harold en Margrieta

08 Januari 2009 | Ghana, Tarkwa

bah, ik kan geen heuvel meer zien, kan geen obroni obroni he white man meer horen. Ben de mist en het natte weer zat, wil zuurstof in de lucht, een bord boerenkool.
Zo na 5 weken wil ik het woord fiets ff niet meer horen, morgen weer lekker fietsen!

Na Kumasi zijn we naar Lake Botswomi gefietst, een paradijs! We kwamen om 8.30 uur aan, het was maar 40 km of zo. Iedereen daar moest nog ontbijten, dus wij hebben maar voor het 2de ontbijt mee gedaan. Lekker, bosvruchtenjam! De eigenaresse is Oostenrijkse, vandaar. Lekker de heledag in het meer met super warm water gezeten, gelegen, gezwommen en de rest van de dag in de hangmat, snurk snurk. We hebben een kokosnoot uit de boom geramd en verorberd, wha! Bosjesmannen!
Nog 1 dag geluierd en lekker gegeten. Heerlijk.
Toen weer op de fiets, waar naar toe ook al weer? Nou ja, richting het zuid oosten zeg maar, lange dagen gemaakt in de mist. Het is momenteel zo vochtig dat het de hele dag mistig is. Mijn handschoentjes dienen als ruitenwissers. Het is wel iets koeler nu. Niet erg veel spectaculairs mee gemaakt. Het landschap is prachtig, maar erg heuvelachtig. Obuasi zegt Harold de eerste nacht circa 100 km. Toen naar Begoso circa 120 km, nu Tarkwa circa 35 km. Mooi hotel met uitzicht op een mooie tuin en de goudmijn waar geknald wordt, toch nog nieuwjaars vuurwerk.
Morgen naar de kust, naar Axim. We willen naar het Ankasa regenwoud, lijkt ons leuker als het supertoeristiche Kokum. Ik las net in de LonelyPlanet dat je vanaf Axim dagtripje daarheen kunt maken. 3x raden wie niet gaat fietsen..........
Vandaag was leuk, ik heb gewonnen van een vrachtwagen over een stuk van zo'n 10 km of zo was ik sneller. De weg was zo slecht en heuvelachtig, dat ik heuvelop hem net niet bij kon houden, maar heuvel af, zoeffffffffff, oh ja, hobbel de bobbel, slalommen om de gaten heen en de mannen in de truck maar lachen een aanmoedigen.
Verder niet veel meegemaakt.

@Karin, het valt wel mee, we hebben nog geen ruzie gemaakt, het is wel gezellig zo met zijn tweeen.

@Pascal, 7 februari is ok, we willen geen rijst met kip! en we komen niet op de fiets! Gezellig.

Hebben het kabeltje van de camera vergeten, dus ff geen foto's. We hebben er ook niet zoveel meer gemaakt.

Heb zin aan relaxen in Axim en aan de rest van de kust. Heb ook zin om wat te gaan doen, voor hen die mij kennen, kan slecht niets doen, na 5 weken krijg ik ontwenningsverschijnselen.

@Fred, wil geen kus maar een dikke vette knuffel als we terug zijn!

Groetsels van ons,
PS we genieten nog steeds hoor!

• 08 Januari 2009 - 13:49

Els:

dag H&M, heel kort dor de bocht: een geweldig reisverslag, mooi foto's. Onder de indruk en jalours. Wat een fijne tijd hebben jullie ! we wensen jullie een fijne tweede helft daar op die mooi plekken. Succes met alle apen, tro tro's en vooral jezelf !
    liefs, Paul en Els

• 08 Januari 2009 - 15:27

Margot:

Hier is het nu ook mistig. En het sneeuwt regelmatig. Dinsdag andijvie-stampot en woensdag zuurkool-stampot ;-)
    Kunnen we in februari/maart vast nog wel een keer maken.
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben en leuk dat jullie de Hollandse kost beginnen te missen.

• 08 Januari 2009 - 15:50

Karin:

Een beetje afwisseling is nooit verkeerd ...
    Veel plezier en geniet van de rust en het niet fietsen. Ben benieuwd wat je gaat doen.

Groetjes van ons allemaal, Karin

• 08 Januari 2009 - 17:42

Joke :

Nou, nou, kun je niet ergens een schilderscursusje gaan doen of zo? En hoe bedoel je, ik heb zin om wat te gaan doen? Wat heb je de afgelopen weken dan gedaan?
    Reken er wel op, bij thuiskomst krijg je nu bij niemand meer rijst met kip te eten, maar overal boerenkool. Dus... als je wat variatie wilt in je maaltijden zou ik nog even wat gerechten doormailen die je wel wilt eten. (Gehaktballen van mama of zo?)

Wij maken hier ook niet zo heel veel spannends mee. We hebben hier sneeuw en ijs. Het heeft afgelopen nacht 9 graden gevroren en de schaatsen zijn overal uitverkocht (2e hands dan). En we hebben hier zuurstof genoeg. Fietsen nu alleen wat minder met dat gladde weer.

Geniet nog de komende weken.

• 09 Januari 2009 - 09:36

Ouders Tijssen:

Denk aan de max snelheid Margrieta.Volgens jaar de tour in Frankrijk. De conditie is wel goed.Fijn dat jullie genieten. Met ons gaat goed.Veel lopen in de kou.Ook op het kanaal.
    Veel schaatswedstrijden.
    Groetjes en veel liefs
    Pa en Ma.

• 09 Januari 2009 - 18:48

Mama Margriet:

Uit koud en vriezerig en helder zonnig weer -13 gr. in de nacht,nederland een berichtje met obroni naar een warm, mistig Ghana; obroni white people. Wij aten zojuist zuurkool met worst en ananas, heerlijk!!! Gisteren spruitjes en woensdag rode kool,wil je nog meer winter gerechten? Hier is alles oké en wij genieten van niet hoeven fietsen elke dag maar weer. Ga lekker relaxen in Axim en als je wat wilt doen, maak je fiets eens stofvrij voor een paar minuten, kun je na die paar minuten weer wat doen, maar je bedoelt vast en zeker wat anders.
    Geniet nog wat weekjes daar in de warmte en van de mooie natuur en vriendelijke mensen.
    Groet mama

• 11 Januari 2009 - 16:36

Fred:

Ha, ha, jullie zijn al over de helft!!! Ik hoop niet dat jullie nu ineens het gevoel krijgen dat je tijd te kort hebt want dat heb je tòch altijd! Een paar dagen lekker niks doen is dan ook veel lekkerder dan snel naar het volgende target te fietsen.

Goh, Margrieta, ik zou willen dat ik een van die vrachtwagenchauffeurs was geweest :-)))
    Harold,ik hoop dat je er een foto van gemaakt hebt.
    Doet 't vast leuk boven de WC ;-)))

En als jullie het weer even zat zijn, denk aan ons!!!
    Zeker weten dat je zo weer verder fietst.

Hele fijn reis verder nog en ik zie al weer uit naar jullie volgende update!

Groeten (en een dikke knuffel aan Margrieta),

Fred

P.S.
    Jammer dat jullie niet dagelijks een update doen zoals bij de Dakar!