Mole park - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu Mole park - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Harold en Margrieta Tijssen - WaarBenJij.nu

Mole park

Door: Harold

Blijf op de hoogte en volg Harold en Margrieta

03 Januari 2009 | Ghana, Kumasi

Zo
Even geld wisselen in Tamale.... We konden niet meer pinnen, al sind Hohoe, maar we moesten nu toch echt Euro's gaan wisselen. In Hohoe waren we al een bank ingestapt, althans, geprobeerd, maar we pasten er niet meer in. Een goede Ghanees vertrouwt de pinpas/automaat niet en staat dus voor 20 Cedis in de rij. Vanwege de kerst zijn er heeeeeeele lange rijen. Maar het is de dag voor kerst en onze eerst volgende pin mogelijkheid is in Kumasi in het nieuwe jaar als we weer pinlimiet hebben. We moeten dus in de rij. We staan al vroeg bij de bank en sluiten aan in de rij, achter ons wordt de rij langer en langer. Na een uurtje of 2 zijn we aan de beurt, jippie! De rest van de dag zoeken we uit welke kant we Tamale uit moeten rijden naar Molepark, inkopen doen, relaxen.

Eerste kerstdag zitten we om 5:30 nog in het donker op de fiets om na 65 km en 3 uur bij de afslag naar Molepark aan te komen. Dat was lekker vlot.

Daarna begon het afzien 65km mul zand en/of wasbord...
Deze weg was echt een drama. En dat naar de grootste toeristische attractie van Ghana!
Het fietsen was echt moeilijk en zwaar met name de aanhanger maakte het voor mij erg moeilijk. Deze trok mij elke keer achteruit of dat ding stuiterde als een gek.
Margrieta had bij aankomst in Damango (20 km voor Mole) de rug helemaal verrot. (65 km gereden in ruim 6 uur)
Het was een lang dagje 130 km totaal.
Dit nooit weer zeiden we tegen elkaar.......
Na een heerlijke Spaghetti en bier snel slapen.

De volgende dag op naar Mole. Alleen begonnen we die dag met een tegenvaller. Margrieta had de camelbag op de fiets laten hangen en deze werd tijdens ons ontbijtje gestolen door wat boeren. Gelukkig zat er alleen water in.

Gelukkig was dit tochtje maar 20 km dus een makkie (we hebben nu ervaring met wasbord..)
In Mole werden we al vroeg begroet door wrattenzwijnen met jongen (erg leuke zwijnen).

Bij aankomst bij het Mole Hotel was het erg vol met vrijwilligers die daar Kerst vierden. Gelukkig was om 13:00 een kamer vrij en konden wij onze spulletjes kwijt. Die dag verder niks gedaan, alleen lekker gekletst, gezwommen en gegeten, met als finale 's avonds een bezoek van enkele bafianen!!
Deze gingen de vele tassen af op zoek naar lekker eten...

3e kerstdag hebben we de ochtendwandeling gedaan op zoek naar de olifanten, die al heel lang niet meer gezien waren, helaas deze ochtend zagen we er geen. Wel veel antilopes, bokjes, zwijnen en apen.

'S middag weer een wandeling van 2 uur en daar hadden we mazzel we zien een Olifant, een MAN! (deze hadden ze al een aantal dagen niet gezien)
Wat een mooi beest zeg! Verder nog krokodillen gezien, antilopes, bokken, apen en mooie aasgieren. Aan het eind van de wandeling stond de olifant pal onder het terras van het hotel en was ie echt goed zichtbaar.

I.v.m. Nieuw jaar en verkiezingen besloten wij de volgende dag weer te vertrekken naar het zuiden. We hoopten in Damango een Tro-tro of bus te kunnen vinden, helaas niet dus. Niemand wist wanneer er weer iets rijdt, kon wel een paar dagen duren. Gevolg weer eens op de fiets die ... weg af.
Gelukkig was het vroeg in de ochtend en daardoor was de weg erg vochtig en redelijk hard. Eigenlijk een makkie...ahumm
Deze dag eindigen we in Buipe waar een een guesthouse nemen (die dag ongeveer 120 km gereden)
Exacte km weten we niet meer, daar de opnemers in het transport naar Tamale verdwenen zijn.
De nacht was overigens heerlijk remoerig... TV en stereo de hele nacht op 10..

• 03 Januari 2009 - 09:44

Joke:

Fijn dat jullie weer wat van jullie hebben laten horen. Wat gaaf dat jullie en olifant hebben gezien. Wat ben je dan klein naast zo'n beest.
    Hebben de mensen daar een idee hoeveel olifanten daar nog ongeveer zouden moeten leven?
    Hoe gaat het nu met Margrieta haar rug? Is die wel weer wat bijgekomen na dat wasbord en die vele kilometers?
    Veel plezier nog en jullie ook de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Merk je daar nog veel van Kerst en Oud en Nieuw?

• 03 Januari 2009 - 14:38

Karin:

Wij wensen jullie een gezond, gelukkig 2009 en een jaar vol uitdagingen!
    Maak er wat moois van.

Het jaar is in ieder geval goed begonnen. Mooie en indrukwekkende dieren hebben jullie gezien. Een dier in het wild is toch een heel andere ervaring dan een wild dier achter de hekken.

Zo fietsen is toch een behoorlijke aanslag op jullie lichamen. Houden die het nog een beetje vol? Wees er maar lief voor!

Groetjes, Peter, Karin, Kelly, Daphne, Noah, Luke en Imre

• 03 Januari 2009 - 16:42

Erwin En Irene:

130 km!!!! zijn jullie gek geworden.

Had ons verhaal dan ook beter gelezen, daar klaagde Irene ook al over 65km wasbord ;-)

Veel plezier en maak 2009 net zo mooi als Mole park.